Onze aanpak

Wij geloven dat we jouw overbelasting en klachten alleen effectief kunnen aanpakken als we ons eerst richten op het verbeteren van je herstelvermogen en je fysieke fitheid. Bij stressklachten is namelijk het lichamelijke herstelvermogen (ernstig) beperkt. Daarna werken we aan je mentale fitheid. Op deze manier zijn we in staat om (ernstige) stress- en vermoeidheidsklachten en burn-out op een effectieve manier te behandelen. Onze aanpak bestaat uit:

1. Inzicht in persoonlijke situatie

https://sites.google.com/site/hartslagcoaching/werkwijze
Fysiologische meting
Aan de hand van je hartslag, hartslagvariatie (HRV) en ademhalingspatroon meten we je lichamelijke stressniveau zodat je inzicht krijgt in je persoonlijke situatie. Dit inzicht is belangrijk omdat je gewend bent aan jouw stressniveau en het dan lastig is om te voelen of je nog wel goed kunt ontspannen. De fysiologische rustmeting geeft ook inzicht in welke maatregelen nodig zijn om vitaler en energieker te worden. 
Lees meer over Fysiologische meting >  



2. Fysieke fitheid
Fysiek fit wil zeggen dat je lichaam goed kan herstellen, gezond is en voldoende energie heeft. Ons programma hiervoor bestaat uit: 
 
  
https://sites.google.com/site/hartslagcoaching/werkwijze

Ontspannen Sporten
Niet iedereen heeft zin om zich lichamelijk in te spannen. En zeker niet als je al vermoeid bent of het hijgend op doorzettingsvermogen moet volhouden. Het kan toch echt anders: met ons concept Ontspannen Sporten sport je op de juiste intensiteit (op basis van een inspanningstest). Dit zorgt ervoor dat de lichamelijke energiesystemen en het herstelvermogen weer goed gaan functioneren. Dit is cruciaal bij (ernstige) stress- en vermoeidheidsklachten. Op deze manier is sporten de beste lichamelijke ontspanning die er is. De ontspanning werkt nog 24 uur door. Geschikt zijn alle duursporten: fietsen, joggen, crosstrainen, roeien, etc. Je kan zelf sporten of we kunnen je begeleiden. Het is voor iedereen geschikt, ook voor beginners. Je zult merken dat je je hierdoor goed voelt.

https://sites.google.com/site/hartslagcoaching/werkwijze

Ademtraining
Door jarenlange overbelasting kan de ademhaling verstoord raken. Door middel van ademtraining leren we je een goede ademhaling. Dit zorgt direct voor ontspanning.




https://sites.google.com/site/hartslagcoaching/werkwijze
Voeding en leef-/werkstijl
Enkele aanpassingen hebben al een positief effect op je vitaliteit. Wij stimuleren en begeleiden je bij gezonde voeding en een gezonde leef-/werkstijl. Het gaat er niet om dat je geen ongezonde gewoontes mag hebben, het gaat om het bereiken van een betere balans. Met onze kennis weten we wat effectief is bij stress- en vermoeidheidsklachten.



3. Mentaal fitheid
 
https://sites.google.com/site/hartslagcoaching/werkwijze

Programma Manage your Energy (optioneel)
We gunnen jou dat je niet geleefd wordt maar dat jij je eigen koers bepaalt. De golfsurfer op de foto is een mooi voorbeeld hiervan. Hij zoekt steeds de voor hem optimale richting, zo blijft hij in balans en krijgt hij vaart. We helpen je bij het vinden van een manier van werken en leven die jou vaart en energie geeft. Ons programma 'Manage your energy' is een structurele aanpak om jouw koers te bepalen en mentaal fit te worden. Het is zeer geschikt om je de stappen te laten maken die nodig zijn om uit een burn-out te komen.




4. Inzicht in resultaten


Resultaten gedurende het programma zichtbaar
Tijdens elke sessie van het programma wordt een korte fysiologische meting (5 minuten) gedaan om inzicht te krijgen in de voortgang. Dit geeft de mogelijkheid om extra maatregelen in te zetten als het herstel onvoldoende snel gaat. Het motiveert de deelnemer en ons om ervoor te zorgen dat het herstel zo voorspoedig mogelijk gaat. Aan het het einde van het programma worden de resultaten zichtbaar gemaakt door een fysiologische eindmeting te doen.







Welke resultaten mag je verwachten van onze aanpak ?

- verdwijnen of sterke afname van klachten, uit burn-out
- veel energieker en vitaler
- een ontspannen lijf
- je bent in staat om balans te houden, ook als het weer drukker wordt 

Hoe snel we resultaten krijgen, hangt af van de mate van lichamelijke ontregeling en hoe lang dit al speelt. Als je al heel lang stressklachten hebt, zal het ook wat langer duren. Toch kan je ook bij ernstige stressklachten al binnen enkele weken vooruitgang voelen. 

Wij maken gebruik van de Energy Control methode. Deze methode bestaat al meer dan 25 jaar is ontwikkeld voor mensen met chronische stress en vermoeidheid. Destijds was bewegen bij ziekte nog ongebruikelijk. Inmiddels wordt bewegen als 'medicijn' steeds meer erkend. Het heeft al vele honderden mensen met chronische stress- en vermoeidheidsklachten geholpen. Ook 'ernstige gevallen', mensen die door het chronisch vermoeidheidssyndroom (CVS) de helft van de dag in bed liggen en die als uitbehandeld worden beschouwd. De methodiek wordt tegenwoordig ook gebruikt om sporters en topsporters optimaal te trainen. De effectiviteit van de methode is wetenschappelijk aangetoond.