Onze aanpak

Wij geloven dat we jouw overbelasting en klachten alleen effectief kunnen aanpakken als we ons richten op zowel je fysieke fitheid als je mentale fitheid. Deze aanpak is uniek, bijna alle behandelaars richten zich alleen op mentale fitheid. Bij klachten door overbelasting en stress is het juist van belang om eerst je lichaam weer goed te laten functioneren en dan te werken aan mentale fitheid.

Fysiek fit
Fysiek fit wil zeggen dat je lichaam goed kan ontspannen, gezond is en voldoende energie heeft. Ons programma hiervoor bestaat uit: 
 
  1. Fysiologische meting
    Aan de hand van je hartslagvariatie (HRV) krijg je inzicht in je stressniveau. Dit inzicht is belangrijk omdat je gewend bent aan jouw stressniveau en daarom niet goed meer kan voelen of je nog wel echt ontspannen bent. Door de fysiologische meting te herhalen kunnen we tevens je voortgang bepalen. 
    Lees meer over Fysiologische meting >    
     
  2. Ontspannen Sporten
    Niet iedereen heeft zin om zich lichamelijk in te spannen. En zeker niet als je al vermoeid bent of het al hijgend op doorzettingsvermogen moet volhouden. Het kan toch echt anders: als je op de juiste intensiteit sport is het de beste lichamelijke ontspanning die er is. De ontspanning werkt lichamelijk nog 24 uur door. Sporten is dan het beste wat je kan doen om stress- en vermoeidheidsklachten aan te pakken. De energiesystemen en het herstelvermogen van het lichaam gaan weer goed functioneren. Met ons concept Ontspannen Sporten zijn wij in staat om (ernstige) stress- en vermoeidheidsklachten te behandelen. De ideale intensiteit bepalen we op basis van een inspanningstest. Het is voor iedereen geschikt, ook voor beginners. Je zult merken dat het leuk is om te doen en goed voelt.

  3. Ademtraining
    Door jarenlange overbelasting kan de ademhaling verstoord raken. In rust zijn 6 tot 10 ademhalingen per minuut voldoende. Door middel van ademtraining leren we je een goede rustige ademhaling. Dit zorgt voor ontspanning en meer energie. 

  4. Voeding en leef- & werkstijl
    Voeding en leef- & werkstijl hebben een groot effect op je vitaliteit. Wij stimuleren en begeleiden je om een ongezonde leef- en werkstijl aan te pakken. Het gaat er niet om dat je geen ongezonde gewoontes mag hebben, het gaat om het bereiken van een betere balans.

Mentaal fit
Krijg je nog wel genoeg energie van wat je doet ? Besteed jij voldoende aandacht aan wat voor jou belangrijk is ? 

We gunnen jou dat je niet geleefd wordt maar dat jij je eigen koers bepaalt. De golfsurfer op de foto hierboven is een mooi voorbeeld hiervan. Hij zoekt steeds de voor hem optimale richting, zo blijft hij in balans en krijgt hij vaart. Als hij zijn eigen focus verliest en niet precies weet welke richting hij moet kiezen, dan bepaalt zijn omgeving wat er met hem gebeurt en denderen de golven over hem heen. Dit is ook vaak wat ons overkomt. We laten ons te vaak bepalen door onze omgeving en de omstandigheden en hebben de rust of het inzicht niet om te bepalen hoe we hiermee kunnen omgaan.

We helpen je bij het vinden van een manier van werken en leven die jou vaart en energie geven. Ons programma 'Manage your energy' is een structurele aanpak om jouw koers te bepalen en je doelen te bereiken. Het is zeer geschikt om je de stappen te laten maken die nodig zijn om uit een burn-out te komen.


Welke resultaten mag je verwachten ?

- verdwijnen of sterke afname van klachten
- energie en vitaliteit
- een ontspannen lijf
- mentaal fit, jij staat aan het roer en bepaalt de koers
- meer motivatie en zin om iets te ondernemen

Hoe snel we resultaten krijgen, hangt af van de mate van lichamelijke ontregeling en hoe lang dit al speelt. Als je al heel lang stressklachten hebt, zal het ook langer duren. Toch kan je binnen enkele weken al vooruitgang voelen. 

Wij maken gebruik van de Energy Control methode. Deze methode bestaat al meer dan 25 jaar is ontwikkeld voor mensen met chronische stress en vermoeidheid. Destijds was bewegen bij ziekte nog ongebruikelijk. Inmiddels wordt bewegen als 'medicijn' steeds meer erkend. Het heeft al vele honderden mensen met chronische stress- en vermoeidheidsklachten geholpen. Ook 'ernstige gevallen', mensen die door het chronisch vermoeidheidssyndroom (CVS) de helft van de dag in bed liggen en die als uitbehandeld worden beschouwd. De methodiek wordt tegenwoordig ook gebruikt om sporters en topsporters optimaal te trainen. De effectiviteit van de methode is wetenschappelijk aangetoond.