Vitaliteit

Ben je minder fit dan vroeger ?  Beweeg je minder en is je werkdruk hoog ? .. En vraag je je ook wel eens af of je nog wel gezond bent ?



Misschien is onze aanpak dan iets voor jou.

Met onze aanpak richten we ons op:
-  stress
-  overgewicht
-  gezondheid

Vaak versterken deze elkaar. Stress zorgt er bijvoorbeeld voor dat voedingsstoffen minder goed worden opgenomen door het lichaam. Hierdoor ontstaan voedingstekorten die tot gezondheidsklachten kunnen leiden.

Stress aanpakken
Stress is verraderlijk, de lichamelijke gevolgen sluipen er in de loop van jaren langzaam in, het bouwt zich op. De eerste jaren geeft het vaak geen klachten. Daarna kunnen stressklachten ontstaan zoals sneller geïrriteerd zijn, eerder moe, wat vaker verkouden, soms spierpijn in nek en schouder of wat slechter slapen. In dit stadium van 1 of meerdere klachten raden we aan om actie te ondernemen, om erger te voorkomen.  

Elke dag meer bewegen kan al lichamelijke gevolgen van stress te reduceren. Bij stress is namelijk het lichaam te actief. Door te bewegen brengt je je lichaam weer in balans. Mensen met een drukke baan raden wij aan om minimaal 2 keer per week te sporten. De ontspannende werking van sporten is groot, het effect kan wel 24 uur duren. Je zal merken dat je beter gaat slapen. Door minimaal 2 keer per week te sporten is de kans op een burn-out minimaal, ondanks je drukke werkzaamheden.

Overgewicht aanpakken
Bij overgewicht zijn er veel vetten opgeslagen in je lichaam. Probleem is dat deze vetten niet zomaar gebruikt kunnen worden door een hoog insulineniveau. En vaak is er een onweerstaanbare trek in zoet eten of eten van snelle koolhydraten (brood, aardappelen, pasta, rijst). Als deze suikers en snelle koolhydraten niet direct worden gebruikt, slaat het lichaam deze op in de vorm van vetten. Overgewicht kan je effectief aanpakken door deze vicieuze cirkel te doorbreken. 

Onze aanpak is daarom als volgt.
  1. Door meer groenten, noten, fruit en (vette) vis te eten neemt de behoefte aan suikers en snelle koolhydraten (brood, aardappels, pasta, rijst) af en kan het lichaam beter de opgeslagen vetten verbranden. Zie ook Voeding en leefstijl.
  2. Door te sporten worden calorieën verbrand en wordt tegelijk de vetverbranding gestimuleerd. Wij sporten op wat hogere intensiteit omdat dan de meeste vetten worden verbrand. De intensiteit is niet te zwaar en voelt prettig.
  3. Daarnaast geven we ademtraining. De ontspanning die dit geeft zorgt voor een betere vetverbranding.

Gezondheid aanpakken
Door weinig beweging en minder goede voeding wordt je gezondheid slechter. Je bent hierdoor minder fit dan vroeger. Je bent vatbaarder voor hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten, hoge cholesterolwaarde, diabetes 2, ontstekingen, allergieën, etc.  

Met sporten en goede voeding en leefstijl verbeteren we je gezondheid, waardoor je je weer fitter en energieker voelt.