Tekst om te bewaren

Wil je meer weten ?  Kom dan op woensdag 26 juni om 19.00 uur naar onze informatieavond 'Stressklachten en burn-out effectief aanpakken' 
Voor programma van de informatieavond zie Agenda.


STRESSKLACHTEN

Een burn-out heeft een grote impact. Je bent uitgeput, je ziet tegen van alles op en er komt weinig uit je handen. Je slaapt slecht en vaak ben je niet meer in staat om te werken of te studeren. Je wil ergens nog wel maar het lukt niet meer. Voor je omgeving is het vaak moeilijk te begrijpen. Ze begrijpen niet dat je na enkele weken uitrusten nog niet beter bent. Ook werkgevers tonen te vaak weinig begrip. Ze vinden het wel goed dat je even rustig aandoet, maar het moet niet te lang duren.

Rust en ontspanning vinden is voor veel mensen steeds lastiger. Door hoge werkdruk, overvolle agenda's, de grote digitale informatiestroom en het regelen van allerlei dingen staan we bijna voortdurend 'aan'. De overbelasting leidt bij een groot aantal mensen tot stressklachten. 

Oorzaak vermoeidheid
De meeste mensen vinden het vervelend om moe te zijn, ze kunnen dan niet doen wat ze willen. De vermoeidheid heeft echter een functie: het lichaam wil dan herstellen. Door stress zijn er vaker vermoeidheidsklachten, het lichaam heeft sneller en vaker de behoefte om te herstellen.
 
Waarom ontstaat er bij stress sneller vermoeidheid ?
In ons lichaam hebben we twee belangrijke energievoorraden: vetten en glycogeen (suikers). 
In rust of bij rustige bezigheden verbranden we voornamelijk vetten. Dit kunnen we lang volhouden want onze vetvoorraden zijn groot, ook bij magere mensen. De energievoorraad glycogeen is echter beperkt en wordt gebruikt bij inspanning. Als na inspanning de glycogeenvoorraden grotendeels verbruikt zijn dan is er geen energie meer voor grote inspanningen. We zijn dan vermoeid en ons lichaam dwingt ons dan om rustiger aan te doen zodat de glycogeenvoorraden weer kunnen worden aangevuld. 

Gestreste mensen zijn lichamelijk veel te actief en daarom niet goed in staat om vet te verbranden. Ze spreken veel meer de beperkte energiehoeveelheid glycogeen aan. De voorraden zijn hierdoor sneller leeg en hierdoor zijn mensen met stress veel sneller moe.

Ons programma zorgt ervoor dat de stress afneemt. Hierdoor is je lichaam weer in staat is om vetten te gebruiken in plaats van de beperkte hoeveelheid glycogeen. Tegelijk wordt door onze manier van sporten de energievoorraad glycogeen in het lichaam groter. Onze aanpak zorgt dus voor grotere energievoorraden glycogeen en deze voorraden worden ook nog minder gebruikt. 

TARIEVEN

Stresstest
Op elke eerste woensdag van de maand is een Stresstest mogelijk. In een sessie van 25 minuten meten wij je stressniveau aan de hand van je hartslag en hartslagvariatie (HRV).
Het tarief is € 25.

Om nog gerichter je vooruitgang te bevorderen is er een mogelijkheid om je trainingsplan aan te passen met behulp van een persoonlijk logboek. Het tarief hiervoor is € 22,50.

Aanpassing trainingsplan
Aanpassing van het trainingsplan met behulp van een logboek om nog gerichter je vooruitgang te bevorderen. 
Het tarief is € 22,50.

Hermeting
Extra fysiologische rustmeting en inspanningstest om de resultaten van het programma zichtbaar te maken. Inclusief rapportage en aanpassing trainingsplan.
Het tarief is € 95.

- Aanpassen trainingsplan                                                       € 32,50
- Hermeting                                                                           € 135,00

Comments