Stressklachten

Veel mensen gaan van de ene activiteit naar de andere. Er moet van alles en er lijkt nauwelijks tijd meer voor echte ontspanning. De lichamelijke gevolgen bouwen zich langzaam op. Het is steeds slechter in staat om te ontspannen en uit te rusten. Ook tijdens onze slaap herstellen we onvoldoende. Door steeds maar door te gaan ontstaan er allerlei stressklachten. We zijn eerder moe, sneller geïrriteerd, vaker ziek, slapen slechter of we krijgen bijvoorbeeld last van spierpijn in nek en schouder. Sommigen raken zo uitgeput dat ze een burn-out krijgen. 

Niet alleen door te weinig ontspanning kunnen er stressklachten ontstaan. Ook door een langdurige ziekte ontstaat vaak lichamelijke stress want de lichamelijke belasting is dan hoog. Voorbeelden hiervan zijn depressie, kanker, infecties. 

Welke stressklachten zijn er ?

De klachten kunnen heel divers zijn. Veelvoorkomende stressklachten zijn:

slechter slapen, vermoeidheid, spierpijn, snel geïrriteerd zijn, gejaagdheid, gevoel er niets bij kunnen hebben, maag- en darmklachten, voedingstekorten, onrustig zijn, piekeren, hoofdpijn, vaak verkouden, overmatig transpireren, overgewicht, hartkloppingen, onvruchtbaarheid, somber of depressief zijn, snel nerveus zijn, hyperventilatie, koude handen of voeten, kortademigheid, moeite met concentrerenvergeetachtigheid, angstig zijn, laag libido.
 
Ontstaan van overbelasting en burn-out
De werking van ons stressmechanisme is nog steeds hetzelfde als in de oertijd. Als er gevaar dreigde, bijvoorbeeld van een beer in de buurt, dan sloegen de oermensen op de vlucht of ze gingen in de aanval. Op dat moment zorgen hormonen in ons lichaam ervoor dat we actiever en alerter zijn. De hartslag stijgt, de ademhaling versnelt en spieren spannen zich aan. Tegelijkertijd worden onze spijsvertering, ons immuunsysteem en herstel van ons lichaam minder actief. Het lichaam stelt zich in op zo goed mogelijk presteren. Zodra het gevaar van de beer geweken was dan kon men uitrusten bij een beekje. De hartslag daalt dan weer en de ademhaling wordt rustig. Ons lichaam herstelt zich, de tekorten worden weer aangevuld en ons immuunsysteem en onze spijsvertering worden weer geactiveerd.

Het stressmechanisme in ons lichaam functioneert nog hetzelfde als in de oertijd, maar de omstandigheden waarin we leven zijn totaal verschillend. Tegenwoordig worden we veel meer geprikkeld, we hebben veel inspanning en te weinig ontspanning, we overbelasten onszelf. Wanneer we jarenlang chronisch overbelast worden dan raakt ons lichaam ontregeld. Het lichamelijke vermogen om te ontspannen en te herstellen gaat achteruit, ook tijdens onze slaap herstellen we onvoldoende. Dit leidt tot allerlei klachten. We zijn eerder moe, sneller geïrriteerd, vaker ziek, slapen slechter of we krijgen bijvoorbeeld last van spierpijn in nek en schouder.

Op een gegeven moment lukt het nauwelijks meer om te ontspannen en uit te rusten, ons lichaam blijft actief, ook al zitten we rustig op een stoel. Dit is het geval bij een burn-out. Het herstelvermogen is bijna verdwenen waardoor er vaak sprake is van extreme vermoeidheid. Ondanks de vermoeidheid lukt slapen vaak ook niet meer goed. Ook is er een mentale en emotionele ontregeling. Dit kan onder andere leiden tot geheugen- en concentratieproblemen, vermijden van sociale contacten en moeite hebben om beslissingen te nemen.