Ontspannen Sporten

Niet iedereen heeft zin om zich lichamelijk in te spannen. Het beeld is vaak dat lichaamsbeweging heel vermoeiend is. Meestal komt dit omdat de meeste mensen te fanatiek van start gaan, al na een paar minuten zijn ze buiten adem. Dit is helemaal niet de goede manier en ook niet prettig. Zo ga je niet vooruit. Soms sporten mensen te voorzichtig. Het lichaam wordt dan onvoldoende geprikkeld.

Toch is sporten het beste wat je kan doen om vitaal te worden. Bij hoge werkdruk is sporten zelfs noodzakelijk om de werkdruk de baas te blijven. En met een goede aanpak voelt het lekker en geeft het ontspanning.

Klinkt goed, maar hoe werkt het ?
Hartslag Coaching is gespecialiseerd om met sporten je vitaliteit te vergroten en stress- en vermoeidheidsklachten te behandelen. Dit vraagt om een specifieke aanpak. De juiste intensiteit en een goed herstel is hierbij het belangrijkste. Met een inspanningstest bepalen we de intensiteit die past bij jouw lichamelijke capaciteiten en op basis hiervan maken we een persoonlijk trainingsprogramma. Het is daarom voor iedereen geschikt, voor vermoeide mensen, mensen die nog nooit hebben gesport of een slechte conditie hebben. Met name duursporten zoals hardlopen, fietsen (op hogere intensiteit) en roeien zijn zeer geschikt.

Is andere lichaamsbeweging ook geschikt ?
We raden aan om dagelijks te bewegen. Pak zoveel mogelijk je fiets in plaats van de auto, neem op je werk de trap, maak een wandeling tijdens de lunchpauze of na de avondmaaltijd. Lichaamsbeweging is heel goed voor je gezondheid.  

In onze aanpak gaan wij uit van sporten omdat het vele malen effectiever is en het extra gezondheidsvoordelen geeft. De ontspanning is veel groter en daarom geschikt om stress en vermoeidheid aan te pakken. 

Waarom duursporten ?
Met name stress heeft een negatief effect op je vitaliteit. Wanneer je op een kantoor werkt en je hebt hoge werkdruk dan beweeg je nauwelijks terwijl je door de werkdruk lichamelijk geactiveerd bent. Je bent dan niet in balans, je lichaam is geactiveerd terwijl je niet beweegt. Door te wandelen kan je al meer in balans komen. De hartslag en ademhaling passen dan bij het niveau van bewegen. Maar omdat je stil blijft zitten, blijft de onbalans bestaan.

Bij duursporten sport je min of meer op dezelfde intensiteit. Hierdoor creëer je evenwicht, de hartslag zal zich aanpassen aan de snelheid van bewegen. Het lichaam komt in balans. Met name joggen, fietsen (op hogere intensiteit) en roeien zijn zeer geschikt.

Spinning is wel een duursport maar minder geschikt omdat het vaak te intensief is. 

Belangrijkste effecten
Door te sporten met de juiste intensiteit ontstaat er echte ontspanning. Dit effect werkt nog 24 uur door. Je zal merken dat je hierdoor beter slaapt. Het lichaam komt weer in balans. Eventuele stress gerelateerde klachten zullen hierdoor verdwijnen.

Bij lichamelijke stress is het lichaam niet goed meer in staat om energiezuinige vetten te verbranden. Hierdoor ontstaat sneller vermoeidheid (lees meer over Vermoeidheid >) of de behoefte om zoet te eten. Door sporten gaat je energiesysteem weer optimaal functioneren, energiezuinige vetten worden weer makkelijker verbrand. Ook neemt je conditie toe en herstel je veel makkelijker. Je zult je energieker en vitaler voelen.

Daarnaast verbetert het je gezondheid. Het versterkt je spieren en botten, zorgt het voor betere doorbloeding, verlaagt het je bloeddruk en cholesterolspiegel, etc.

Op de juiste intensiteit sporten zorgt dus enerzijds voor afname van stress en anderzijds voor een betere energiehuishouding. Daarnaast verbetert het je gezondheid. Je zult zien dat het leuk is om te doen en je voelt je na afloop ook nog eens goed.