Fysiologische meting

Rustmeting
In een uitgebreide professionele meting bepalen we aan de hand van je hartslag, hartslagvariatie en ademhalingspatroon hoe vitaal je bent en of er bij jou sprake is van overbelasting of stress en in welke mate. Zelf is overbelasting vaak moeilijk om te voelen omdat je gewend raakt aan hoe je je lichamelijk voelt. In de loop van de jaren zorgt overbelasting er heel geleidelijk voor dat je lichaam minder goed functioneert.

De rustmeting geeft inzicht in welke maatregelen nodig zijn om je vitaler en energieker te worden. Bij overbelasting kan de ademhaling verstoord zijn. We laten dan zien hoe een goede ademhaling eruit ziet en we oefenen met deze ademhaling. Tijdens de sessie geven we toelichting op de gemeten waarden en geven we inzicht in verdere maatregelen om overbelasting tegen te gaan. 

Hartslagvariatie (HRV)
Het meten van hartslagvariatie is een relatief nieuwe methode om de invloed van stress 
op het lichaam te bepalen. De variatie in tijd tussen opeenvolgende hartslagen geeft belangrijke informatie over het functioneren van het autonoom zenuwstelsel. De HRV wordt gemeten door het verschil in tijd tussen opeenvolgende hartslagen te registreren en te analyseren. Onderzoek laat het verband zien tussen een hoge HRV en een hoog niveau van fitheid, terwijl een lage HRV verband houdt met stress, vermoeidheid en burn-out. Wij meten HRV op een wetenschappelijk onderbouwde wijze en met betrouwbare apparatuur.

In de afbeelding hiernaast is de invloed van de ademtraining te zien op de hartslagvariatie. In het eerste deel van de meting is de hartslagvariatie laag en grillig. Dit geeft aan dat de persoon op dat moment gestrest is. Door de ademtraining te starten ontstaat er ontspanning. Dit is te zien aan de mooi golvende hartslagvariatie in het laatste deel van de meting.


Inspanningstest
Een inspanningstest is belangrijk om de hartslag te bepalen waarop je het beste kan sporten. De verschillen tussen mensen zijn namelijk groot. De ene persoon heeft een maximale hartslag van 150 en de ander een maximale hartslag van 200. Voor het bepalen van de ideale trainingsintensiteit is daarom een inspanningstest nodig. Voor ons is niet de maximale hartslag het belangrijkste maar de anaerobe drempel, ook wel het omslagpunt genoemd. Deze waarde is namelijk constant bij een persoon terwijl de maximale hartslag per dag kan variëren. Op basis van de anaerobe drempel bepalen we de ideale persoonlijke trainingshartslag.

In een inspanningstest worden je persoonlijke inspanningscapaciteiten gemeten op een home-trainer (fiets-ergometer). De anaerobe drempel, je maximale capaciteit (maximale hartslag, maximaal vermogen, VO2max) en je herstelvermogen worden bepaald. Deze waarden zijn belangrijk om de intensiteit te bepalen waarop je het beste kan sporten. De intensiteit van sporten wordt afgestemd op wat je kan en is niet te intensief. Naast een rapportage, krijg je een trainingsplan waarmee je aan de slag kan. 

Heb je vragen over de fysiologische metingen, stuur dan een mail naar info.hartslagcoaching@gmail.com.