Fysiologische meting

Rustmeting

In een uitgebreide professionele meting bepalen we aan de hand van je hartslag, hartslagvariatie en ademhaling hoe vitaal je bent en of er bij jou sprake is van stress en in welke mate. Zelf is stress door de adrenaline vaak moeilijk om te voelen, en ook omdat het in de loop van de jaren, steeds een beetje meer, ervoor zorgt dat je lichaam minder goed functioneert.

De meting geeft inzicht in welke maatregelen nodig zijn om je vitaler en energieker te laten voelen. Bij stress is vaak de ademhaling verstoord. We laten dan zien hoe een goede ademhaling eruit ziet en we oefenen met deze ademhaling. Tijdens de sessie geven we toelichting op de gemeten waarden en geven we inzicht in verdere maatregelen om stress tegen te gaan. Je ontvangt de resultaten in een overzichtelijke rapportage.

De tijd tussen opeenvolgende hartslagen varieert, dit noem je hartslagvariatie (HRV). In de afbeelding hiernaast is de invloed van de ademtraining te zien op de hartslagvariatie. In het eerste deel van de meting is de hartslagvariatie grillig. Dit geeft aan dat de persoon op dat moment gestrest is. Door de ademtraining te starten ontstaat er ontspanning. Dit is te zien aan de mooi golvende hartslagvariatie in het laatste deel van de meting.

Inspanningstest
Een inspanningstest is met name belangrijk om de hartslag waarop je het beste kan sporten te bepalen. De verschillen tussen mensen zijn groot. De 1 kan een maximale hartslag van 150 hebben en de ander een maximale hartslag van 200. Voor het trainen maakt dit een groot verschil. Voor ons is niet de maximale hartslag het belangrijkste maar de anaerobe drempel, ook wel het omslagpunt genoemd. Deze waarde is namelijk constant bij een persoon terwijl de maximale hartslag per dag kan variëren.

In een inspanningstest worden je persoonlijke inspanningscapaciteiten gemeten op een home-trainer (fiets-ergometer). De anaerobe drempel, je maximale capaciteit (maximale hartslag, maximaal vermogen, VO2max) en je herstelvermogen worden bepaald. Deze waarden zijn belangrijk om de intensiteit te bepalen waarop je het beste kan sporten. De intensiteit van sporten wordt afgestemd op wat je kan en is niet te intensief. Naast een rapportage, krijg je een trainingsplan waarmee je aan de slag kan. 

Heb je vragen over de fysiologische metingen, stuur dan een mail naar info.hartslagcoaching@gmail.com.